«

»

Kwi 10

Przewody wysokiego napięcia – VMS racing i OEM

Przewody wysokiego napięcia.

Jako, że posiadam samochód podatny na różne modyfikacje a jest to Honda Civic IV gen. (tzw. „żelazko”) Co jakiś czas przeglądam fora internetowe fanów tej marki. Można tam znaleźć przeróżne porady z ogólnych zagadnień mechanicznych oraz co nie co o tuningu.

To właśnie przez owe fora internetowe zakupiłem już 2 komplety przewodów wysokiego napięcia:

  • SUMITOMO – przewody wkładane do samochodów Honda na pierwszy montaż czyli tzw. OEM
  • VMS racing – „Tuningowe” czy też „wyścigowe” kable z USA (produkowane na Tajwanie 😉 )

To właśnie one zostaną dziś skonfrontowane.

Po zakupie mojego auta jakieś 2 lata temu od razu wymieniłem wszystkie filtry, świece i przewody WN. Wybrałem kable firmy Janmor – były najtańsze i po paru tygodniach uległy zniszczeniu – porwały się po kilkukrotnym ściągnięciu ze świecy. Może to był po prostu pech, ale nie o tym dziś. Jeżdżąc z nimi natrafiłem na okazję w sieci i kupiłem nowe kable OEM do mojego Civa za jedyne 120 zł. Silnik na nich pracował równo i były solidnie wykonane. Nie raz wyjmowałem je z gniazd i nic im się nie stało. Samochód trochę pojeździł a jeszcze więcej postał w wilgotnym garażu i im też się oberwało. Kolejny wybór padł na niby tuningowe przewody VMS zakupione u jednego z forumowiczów, który zajmuje się importem części z USA. Ładne, czerwone z grubą izolacją musiały sprawować się świetnie. Na pewno ustabilizowały się obroty z którymi miałem problem na zużytych przewodach OEM.

Po przejechaniu około 3500 km pojawiły się problemy z zapłonem. Auto zaczęło mieć swoje kaprysy. Oczywiście może być wiele przyczyn takiego objawu. Sprawdziłem czy pompa podaje paliwo, zmierzyłem cewkę, przeczyściłem kopułkę. Po oszlifowaniu zaśniedziałych styków trochę się poprawiło lecz dało mi to do myślenia. Postanowiłem sprawdzić rezystancję przewodów WN. W tym celu otworzyłem instrukcję serwisową od mojej Hondy i czytam: If resistance exceeds 25000 ohms, replace the ignition wire

Zmierzyłem przewody obu firm od najkrótszego do najdłuższego a oto wyniki:

SUMITOMO – pomiar przy temperaturze 19° C

  1. 7,21 kΩ
  2. 8,01 kΩ
  3. 10,37 kΩ
  4. 11,53 kΩ

VMS racing – pomiar przy temperaturze 5° C

  1. 91,8 Ω
  2. 106,0 Ω
  3. 134,9 Ω
  4. 144,5 Ω

 

rezystancja przewodów WN

TO NIE JEST POMYŁKA! Przewody OEM mają oporność w kΩ (kilo ohm) a VMS zaledwie w Ω (ohm). Dla przypomnienia 1 kΩ = 1000 Ω

Skoro w manualu piszą, że kable należy wymienić, gdy ich rezystancja przekroczy 25 kΩ można by stwierdzić, że im mniejsza oporność tym lepiej. Jednak ja zawsze wolę wszystko sprawdzić dokładnie. Zacząłem wertować fora internetowe o tuningu i elektronice. po przeczytaniu kilkunastu tematów o przewodach wysokiego napięcia stwierdzam, że oporność tychże kabli powinna być w rzędu 10 – 15 kΩ. Zbyt mała rezystancja to większy prąd, czyli mocniejsza iskra. Być może producent tych sportowych przewodów specjalnie minimalizuje tę rezystancję aby uzyskać lepsze osiągi. Pytanie, czy zbyt duży prąd nie usmaży naszej cewki???

I mała ciekawostka na koniec.

VMS instrukcja

W skrócie. Produkty VMS racing są do użytku poza drogowego oraz jako ekspozycja 😉

3 Komentarze

  1. Zulik

    Gówno gównem pogania 😉 Ogólnie rzecz biorąc – nie ma to jak OEM. A z tym JANMOREM to raczej nie był przypadek. Opinie w necie duzo mówią na ten temat. Zresztą jako użytkownik Vectry wiele się na rodzimym forum o tej firmie naczytałem 😉 SYF i MOGIŁA;) a ile kosztowały te VMS ?

    1. RZ

      Za VMS zapłaciłem chyba 190 zł.

      1. Zulik

        Ale chociaż ładnei wyglądają ;D

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *