«

»

Lip 08

Wydech w Twoim aucie za bardzo hałasuje? Możesz mieć kłopoty

Tuning samochodowy i wiążąca się z nim moda na sportowe tłumiki cieszą się niesłabnącą popularnością. Ponadto, ceny tych części są coraz atrakcyjniejsze, co dodatkowo zachęca do wprowadzania zmian w samochodach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że tłumiki te mogą nie spełniać obowiązujących w naszym kraju norm, a to wiąże się z pewnymi konsekwencjami. 

Obowiązujące w Polsce normy dotyczące hałasu określają jasno parametry dozwolonego poziomu hałasu emitowanego przez samochody, motocykle i motorowery, jak i podają sposób pomiaru ich głośności. Dopuszczalne normy emisji hałasu zależne są od rodzaju silnika samochodu. Maksymalne natężenie hałasu nie może przekraczać:

  • 93 dB w samochodach z silnikiem zapłonem iskrowym (samochody benzynowych),
  • 96 dB w samochodach z silnikiem o zapłonie samoczynnym (samochody z silnikiem wysokoprężnym – Diesla),
  • 94 dB w przypadku motocykli z silnikiem o pojemności mniejszej niż 125 cm³,
  • 96 dB w przypadku motocykli z silnikiem o pojemności większej niż 125 cm³.

Jak wykonywany jest pomiar?

Sposób pomiaru hałasu jest również zależny od rodzaju jednostki napędowej. Aby badanie przebiegło właściwie i dało prawidłowy wynik, trzeba wykonywać je przy stałym utrzymaniu odpowiednich obrotów jednostki napędowej:

  • W przypadku silnika benzynowego obroty te powinny wynosić ¾ nN
  • W przypadku silnika wysokoprężnego konieczna jest praca z maksymalnymi obrotami, które wyznacza ogranicznik obrotów wbudowany w silnik.

Pomiaru należy dokonać trzykrotnie, przy czym porównywane wyniki nie mogą różnić się o więcej niż 2dB. Sonometr, czyli urządzenie służące do pomiaru hałasu, powinno znajdować się na wysokości końcówki wylotu rury wydechowej w odległości około 20 cm od niej. Poddawany kontroli samochód powinien stać na podłożu twardym, takim jak beton lub asfalt, które mają wysokie właściwości odbijania dźwięku (nie może to być ubita twarda ziemia). Powierzchnia, na której odbywać się będzie badanie, powinna być pozioma i płaska, a wokół samochodu, w promieniu około 3 m nie powinny znajdować się żadne ściany, których obecność może spowodować błędny pomiar.

tłumik końcowy

Konsekwencje jazdy ze zbyt głośnym wydechem

Brak znajomości przepisów Kodeksu Drogowego może mieć w tej kwestii niemiłe konsekwencje, jeśli kierowca samochodu wyposażonego w nieprzepisowy wydech zostanie zatrzymany przez policjanta, a badanie sonometrem wykaże naruszenie dopuszczalnych norm. Funkcjonariusz może wystawić mu wtedy mandat w wysokości do 300 zł na podstawie art. 60 ust.2 pkt.2 z Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (łamanie zakazu, który zabrania używać pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem).

Ale to nie wszystko. Za poruszanie się samochodem z nieprzepisowym układem wydechowym grożą nie tylko sankcje finansowe, ale także zabranie dowodu rejestracyjnego przez policję. Auto trzeba będzie wtedy odstawić do warsztatu przy pomocy lawety. Kierowca odzyska swój dowód rejestracyjny dopiero wtedy, gdy wydech zostanie wymieniony na taki, który spełnia obowiązujące w Polsce normy.

Zachowajmy zdrowy rozsądek

Zanim zdecydujemy się na nowy odlotowy tłumik, zastanówmy się, czy osiedle, na którym mieszkamy i miasto, po którym codziennie jeździmy, są odpowiednim miejscem na samochodowe popisy. Sąsiedzi raczej nie będą się cieszyć, gdy przyjdzie im regularnie słuchać uciążliwych hałasów.

Kolejna kwestia to rozsądne podejście do zakupu tłumika. Tłumik wątpliwego pochodzenia można kupić za niewielkie pieniądze. Pytanie tylko, czy taki zakup na pewno się opłaca. Przed zakupem warto więc sprawdzić, jaka firma go wyprodukowała i czy na pewno spełnia od normy hałasu, które w naszym kraju obowiązują. Jeśli chcemy mieć pewność, że kupujemy część, która nie narazi nas na nieprzyjemne konsekwencje, najlepiej korzystać z usług sprawdzonych sklepów motoryzacyjnych, jak motointegrator.pl. Mamy wtedy pewność, że zakupiony element do naszego samochodu pasuje i nie narażamy się na żadne zbędne ryzyko.

 

2 Komentarze

  1. Eport

    Jak to jest w przypadku samochodów które fabrycznie przekraczają te normy generowania hałasu? Czy w takim przypadku także można dostać mandat?

  2. Twojmechanik

    Bardzo przydatny tekst! Oby takich więcej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *